lördag 3 juni 2017

Mobilsurfandet.

Det är väl bara att acceptera tidens tand annars vore man ju emot utveckling, men man kan ändå ha synpunkter på den..
Svenskarna kan mobilsurfa allt snabbare, i genomsnitt har hastigheten ökat med ungefär 5 Mbit/s årligen de senaste fem åren, enligt Bredbandskollen..
Personligen bryr jag mig inte om alla dessa "fingrande" människor på mobilen det händer att man själv hemfaller åt det ute på stan, men inte ofta..
Vad som däremot irriterar mig mycket är när människor som man fikar eller umgås med inte kan hålla mobilen borta från ett umgänge.. Visst kan det komma viktiga saker men hur ofta sker det?
I och med att kapaciteten ökar för surfandet och alla dessa appar så kan en del sjunka allt djupare in i den världen.. Har faktiskt sett folk gå in i föremål knapprande på sin mobil och att gå ut i gatan kan vara livsfarligt, då hjälper det inte att du kanske har rätten på din sida..
Nu finns det även restauranger som kräver att du har en app för att beställa mat vid bordet, inget för mig.. Tur att ett av barnen var med den gången vi var på ett sådant ställe annars hade jag gått ut.. För dem är det helt naturligt..

Men Bredbandskollens kartläggning visar att det skiljer lite i hur hög hastighet du får på surfandet, vilket väl har mest betydelse för dem som utnyttjar det en del.. Lidköping har "bra" värde..
I Skaraborg så slår det enligt följande skriver Bredbandskollen.. "Bäst" överst..
Hjo........... 30,3 Mbit/s
Tidaholm.. 29,s "
Lidköping. 28,7 "
Mariestad. 26,7 "
Skara....... 26,7 "
Falköping. 24,9 "
Tibro........ 24,6 "
Skövde.... 23,9 "
Götene.... 22,6 "
Karlsborg 19,9 "
Essunga.. 18,5 "
Vara......... 17,9 "
Töreboda. 13,3 "

Vet inte hur mycket dessa skillnader gör, men det beror väl på hur mycket man surfar och hur "tunga" sidorna är.. Personligen har jag aldrig haft några problem.. Hemma använder jag mig år Telias Wifi så det tar inget på ordinarie kapacitet och de gångerna jag surfar är inte så många, kan ske då och då..
Titta på en video eller liknande längre än ca 30 sekunder på den lilla mobilskärmen skulle aldrig falla mig in..

Inga kommentarer:

H&M igen.

 Vet inte vilken gång i ordningen där H&M planerar förändringar i butiks-systemet.. Nu är något på gång igen.. H&M redovisar ett kra...