måndag 17 april 2017

På den gamla goda tiden!

Det sägs att det numera jobbar mer folk på Rörstrands/Meken-området än vad det gjorde under deras storhetstid, jag vet inte det.. Men jag vet att det var ett lämmeltåg till Rörstrand/Meken under den bästa eran... Då hade inte bilen slagit igenom på 1950-talet så mycket ännu.. Så cyklarna stod i rad på rad..
Under 1950-talet arbetade 1500 personer på Rörstrandsfabriken i Lidköping läste jag mig till, samt att Meken hade som mest nära 1000 anställda, på 1940-talet och i början av 1970-talet..
Så jag har svårt att tänka mig att på samma område det nu skulle arbeta ca 2500 människor.. På den tiden var det också mer människor som arbetade och mindre automatiserade maskiner och datorer..
Det får vara hur det vill men cyklade gjorde man i betydligt större utsträckning än idag.. Skulle man till jobbet så var det för många enda chansen.. På bilden syns också den smalspåriga järnvägen och den tidens "rälsbussar".
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Mat för bantning!

 Skulle definitivt behöva gå ner runt 20 kg men att ta sig i kragen och göra det är nästan omöjligt.. Men råd finns det i massor därute: &qu...