torsdag 27 april 2017

ICA 100 år.

Tror det är någon gång i maj som ICA skall fira 100 år då man 1917 drog igång i Västerås.. Om jag inte är helt ute och reser har vi väl tre butiker här i stan varav Hjertberg är mastodonten..
De övriga är väl Ica klockan och Margretelund, någon jag glömt? Vi har väl ingen våldsam konkurrens i denna stad mellan livsmedelsaffärer.. Men man får nog kämpa ändå..
Vi har Willys, COOP, Hemköp och så säljer ju ÖB konserver.. Sedan finns det några mindre aktörer tror jag, om de finns kvar..
Hjertbergs är väl den affär som säljer mest sedan vet jag inte hur det är mellan COOP och Willys.. COOP blev i alla fall den billigaste affären i stan i PRO undersökningen om billigaste matkassen..
Häromdagen kunde man köpa på COOP en hel djupfryst kalkon för 25 kronor, totalt på 6 kilo.. Billigare lär du aldrig få någonstans och det lär nog inte återkomma..

Men nu är det ICA som ska fira den 13-maj såg jag nu mellan klockan 10-14.00 med diverse artister och så skall man sälja korv och bröd plus dricka för tio kronor där pengarna går till Hospice Gabriel, hade gärna betalt det dubbla.. Detta sker i Stadsparken och på Dina scenen..
Hur framtiden ser ut för livsmedelshandlarna i stan vet jag inte, men det ryktas om att kommunen har skyddat livsmedelshandlarna i stan med protektionism och stoppat City Gross att etablera sig vid ett eventuellt Biltema.. Det är ett zzzeeegt bygge Biltema, till området kommer även Lidens blomsterhandel och kanske så småningom några fler företag.. Men tydligen får man ingen separat infart från stora vägen om man förstod rätt.. Det vore väl för enkelt och så har man alltid trafiksäkerheten att skylla på..

Inga kommentarer:

Must dryck.

 Nu är det snart långfredag och påsk vi har ett tag kunnat köpa påskmust som är detsamma som alla andra "must" sorter förmodar jag...