måndag 24 april 2017

Esso.

Är så till åldern att jag kommer ihåg Esso på Skaragatan, det låg också ett Esso invid torget på andra sidan "älva", Det inrymde toaletter, undrar om inte herrarnas låg på baksidan.. men den populäraste Essostationen låg på Skaragatan..
Under islossningen någon gång på 1950-talet tror jag var denna bensinstation vid torget omgärdad av is och nästan isolerat.. Men den längre upp på Skaragatan klarade sig fint.. På just den så samlades den tidens motorburen ungdom, själv kom jag in i den bilden tror det var i början av 1960-talet 1963 närmare bestämt..
Då regerade Göte där och på den tiden var det rena bensinstationer, här på Skaragatan fanns det två hallar(har jag för mig) där min äldre bror var och mekade, senare jag och kompisar med våra Amazoner.. Det var lika mycket en social samling som en verkstad, träffades alltid där speciellt innan lördagskvällen så bilen var ren och städad när man skulle ut och ragga brudar..
Det var tider det, tillsammans med det oerhört populära Folkets Park , brudar och korvkiosken vid vattentornet var lördagar veckans höjdpunkt..
Vår samlingspunkt på Skaragatan där bland andra Amazongänget höll till, det var mycket snack där och kanske inte så mycket verkstad.. Det fixade Göte och anställda..
Arkivbild.
Vid torget låg den andra Essostationen men där var vi aldrig undrar om de ens hade en verkstad, tror inte det..
Arkivbild.
Denna Esso blev utsatt under islossningen någon gång som sagt på 1950-talet.. Det var en 1943 också så det kan vara den som bilden är från..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...