lördag 4 mars 2017

Ur & Penn.

Det meddelas att Ur & Penn AB en svensk butikskedja som säljer klockor, smycken och bijouterier skall slå upp sina portat på Grevhusgatan, där innan en anrik affär låg som sålde klockor, Andréns.. En butik som väl de flesta Lidköpingsbor känner till..
En gång i tiden var Ur och Penn dotterbolag till HM men ägs nu av Ayad Al Saffar, förvärvades 2002.. Med 92 butiker i världen varav 85 helägda och sex drivs på franchisebasis... Hur denna i Lidköping kommer att drivas vet jag inte. Kedjan bildades mitt under andra världskriget 1943... Någon kommenterade "det är ju den butiken som säljer fjortisklockor :)
Nu har två butiker öppnat i centrum, Synoptik och så då Ur & Penn.. Nu får vi se om Husvagnsvensson kan få någon hyresgäst till källaren på Kopparporten där man både har fixat hiss och trappa ner till..
Här låg länge Andréns ur, vet inte hur länge men jag har sett det under många år. Men det visade sig att det inte var riktigt så gammalt jag trodde.. Andréns Ur & Guld Aktiebolag skapades 1991-04-26 läste jag.. Måste väl funnits någon klockaffär för det va?

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...