måndag 6 februari 2017

Upprustning för Vänern.

Många som har båt har väl någon gång gått upp i Göta kanal och kanske även Göta Älv. Någon kanske har åkt passagerarbåt från Stockholm.. Några tagit bilen och cyklat efter kanten.. Något mindre är nog de som varit till akvedukten i Håverud..
Alla dessa turistattraktioner är i behov av renoveringar som staten i olika grader har mer eller mindre intresse för.. Skall man ha pengar så delas det ut som allmosor från allmänna fonder, så gör man nu med akvedukten i Håverud..
Riksantikvarieämbetet delar ut 253 miljoner till kulturmiljövård runt om i Sverige.. Där ligger allmosan till akvedukten på 1,1 miljoner vilket väl räcker till något.. Det täcker en del av kostnaden..
Som t.ex. att blästra och ytbehandla akvedukten och se till att den inte läcker.. Akvedukten är sedan 2013 ett byggnadsminne och en del har väl styrt kosan dit både per landsväg eller sjövägen..
Vänern är i princip satt på undantag och får stå tillbaka när självgoda politiker i Göteborg utan tanke på den sjöfarten bygger sin lågbro.. Vilka premisser som kommer att gälla när väl bron är byggd får vi se, samma självgoda politiker lär inte gynna sjöfarten såvida de inte blir tvingade till det av statliga myndigheter, men de har alla domstolar med sig..

Nu skall det senare ut med en helsickes massa pengar om slussarna i Trollhättan skall uppgraderas, då om inte annars lär det visa sig hur stort intresset är.. Om de vackra orden om insjöfart har den minsta betydelse. Samt hur flata kommunerna runt Vänern är, Lidköping inräknad.

Inga kommentarer: