torsdag 12 januari 2017

Vår eftersatta järnväg.

Den är eftersatt på många platser i landet och inte bara Kinnekullebanan, men den banan i alla fall delar av den var ett tag nedläggningshotad, så lite prioriterade Trafikverket den sträckan..
Nu vill regering ändra på underhållet.. – Vi ser till att Trafikverket nu tar över besiktningsverksamheten som är en nyckel för att få ordning på järnvägsunderhållet, säger infrastrukturminister Anna Johansson till SVT Nyheter..
Om det på något sätt kommer att beröra oss här som åker med Kinnekullebanan är inte säkert, vi spelar nu och kommer att göra det i framtiden i division fem och får uppmärksamhet därefter.. Såvida om inte kommunerna som med vägarna skjuter till ordentligt med skattepengar för upprustning..
Vägarna där vi betalar vägskatt där skall det tas pengar från vår kommunalskatt för att nya vägar skall byggas, det kallas för "infrastruktur-politik"..
Nu verkar det som efter viss tvekan det skall bli en tågverkstad där den gamla godsmottagningen låg där man nu börjat riva delar av byggnaden.. Det borde väl betyda att kommunen fått ett medgivande från inblandade parter..
Då kanske vi under en tid även kan få tågen att gå sakta och försiktigt på dåligt underhållen räls.. Vilket knappast statens övertagande av besiktningsverksamheten inom minst ett decennium kommer att ändra på då vi här inte har något statligt organ något att tacka för, allra minst Trafikverket..
Hur servicen blir och hur fort tågen kommer att tillåtas gå på Kinnekullebanan återstår att se.. Samt att någon elektrifiering inte lär vara aktuellt under lång tid framöver, såvida inte kommun betalar..
Om inte annat så kanske de gamla ångloken kan komma till heders igen.. Kolhögarna ligger väl kvar i hamnen så man har nära till bränsle..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Mat för bantning!

 Skulle definitivt behöva gå ner runt 20 kg men att ta sig i kragen och göra det är nästan omöjligt.. Men råd finns det i massor därute: &qu...