torsdag 26 januari 2017

Väntetid på akuten.

De allra flesta av oss har väl någon gång behövt anlita akutsjukvården antingen för oss själva eller för någon anhörig..
I alla fall jag tycker det varit en rätt så lång väntan efter du anmält dig, mycket beroende på hur ansträngt det är med folk som söker just då.. Har aldrig här i Lidköping behövt vänta orimligt lång tid, vad jag kommer ihåg inte mer än dryga tre timmar..
Men nu skrivs det att trenden med förlängda vistelsetider på sjukhusens akutmottagningar har varit genomgående under de senaste mätningarna.. Nästan i hela Sverige..
Trots att alla sjukhus inte finns med i sammanställningen visar trenden att folk får vänta längre på akuten. Enligt SvD har vistelsetiden nu ökat till tre timmar och nio minuter, vilket innebär en ökning med tio minuter jämfört med den senaste mätningen. Jämför man i stället med mätningar från 2010 blir ökningen 40 minuter..
Det finns säkert statistik för akuten i Lidköping men jag har inte orkat leta rätt på den.. Men det finns för Skaraborgs sjukhus: 3 h 6 min.. Vilket kan vara nog så jäkligt.. Har för mig att vissa får förtur såsom barn och mycket sjuka..
Vår akutmottagning var föremål för massiv demonstration då man misstänkte försämring och nu ståtar en ny ombyggd mottagning med dubbla ambulansintag.. Om själva mottagningen för patienter som tar sig dit av egen maskin blivit bättre vet jag inte, har haft turen att inte behöva uppsöka den på länge.. Ramlade och slog bakhuvudet i men det tog Guldvingens vårdcentral hand om, med i princip ingen väntetid alls samt remiss till röntgen..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Body shop

 med butik i Lidköping läggs ner.. Skönhetskedjan lägger ned verksamheten i Sverige.. En gång i tiden var man populärast i Sverige det var å...