måndag 9 januari 2017

Vaccin!

Vet inte om det är tack vare influensavaccinet jag tog eller om det är ren tur.. Men hittills har jag klarat mig från influensan trots att flera av mina kompisar fått influensan, en blev inomhus-bunden en hel vecka..
Nu smäller det väl till om några dagar för att jag skrev detta, men jag håller tummarna.. Något borde väl denna vaccin hjälpa då den utprovats under flera år..
Läkemedelsverket skriver..
Följande virusstammar har använts vid tillverkningen av årets influensavacciner:
A/California/7/2009 (H1N1)pdm09-liknande stam.
A/Hong Kong/4801/2014(H3N2)-liknande stam.
B/Brisbane/60/2018-liknande stam.
Influensavacciner är vanligen trivalenta, det vill säga de skyddar mot tre olika virusstammar. Tetravalenta vacciner skyddar mot fyra olika virusstammar och de vaccinerna innehåller, förutom ovan nämnda stammar, också en B/Phuket/3073/2008-liknande stam..
Om man blev klokare av det vet jag inte..
Analyser av tidiga fall pekar mot att influensan är av typen H3N2, men det kan dyka upp flera varianter under en säsong.. – Den brukar drabba äldre hårdare. Vi kan förvänta oss en svårare säsong för den åldersgruppen, säger man..
Då får man hoppas att man har skydd så det inte blir sängläge under lång tid..
Inkubationstiden för influensa varierar mellan 1-4 dagar, risken för att smitta andra är som störst under de första dagarna av sjukdomen. I de flesta fall brukar den värsta delen av sjukdomen vara över efter fem till sju dagar..

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...