lördag 10 december 2016

Våra bilars betydelse.

Återkommer till skriveriet om trafiksituationen i Lidköping som egentligen inte är av så allvarlig art.. Men det retade mig till max att trafikchefen i kommun på något sätt inte tog till sig hela bilden utan började enbart yra om bilisternas skyldigheter och mer eller mindre hotade om indragna parkeringsplatser på Rörstrandsparkeringen om bilisterna inte skötte sig och ställde bilen hemma i större utsträckning..
Läste så en ledare i GP där man skrev: " Göteborg och Västsverige lever av bilen. Men på de lokala politikerna låter det som om den vore ett gissel.. Min anmärkning "även från lokala tjänstemän"..
Artikeln i GP fortsätter: "Göteborg har en väldigt märklig relation till bilen. Å ena sidan lever staden av att tillverka bilar. Volvo Cars är enskilt största arbetsgivare följd,av Volvo Lastvagnar. Fordonsindustrin är också motorn för mycket av forskning och teknisk utveckling. Det går knappast att tänka sig ett Göteborg eller ett Västsverige utan den. Men samtidigt har staden Göteborg ett politiskt styre som ser bilen som något ont som ska motverkas.."
Min anmärkning: "Vi kanske inte har någon biltillverkning här i stan men vi är väldigt beroende av bilindustrin här också, känner flera som t.ex. jobbar på Volvo i Skövde och flera andra som tillverkar komponenter till bilindustrin..
Så var inte så satans bilfientliga, försök hitta en lösning till gagn för alla, inte bara skylla på en part..
Vidare i artikeln: "Ett exempel från den gångna veckan var när Frölundas ordförande Mats Grauers upprördes över att ha förlorat tillgången till en parkering vid Slottskogen vilket leder till att klubben tappar publik. Bettan Andersson (V) som är ordförande i idrotts- och föreningsnämnden avfärdade kritiken med att Frölunda borde känna till att Göteborg har en plan för att ”minska bilanvändandet som är den största miljöboven”..
Men argumentet om att bilen är en miljöbov håller på att snabbt förlora kraft. Särskilt elbilens inträdde på marknaden har gjort äldre rödgröna handlingsprogram förlegade. Det är därför de i dag inte längre talar om utsläppen från bilar, eller ens om buller. Nu är problemet i stället att bilarna tar plats i det offentliga rummet. Man flyttar argumentationen därför att man är emot bilen som koncept." Slut artikel..

Försök få in detta i skallen på många tjänstemän och politiker, svårt.. Är man sedan dito miljömuppe är det omöjligt, då har en stor del av den logiska biten i hjärnan fallit bort..
Mina åsikter i alla ödmjukhet... Bilen har dessutom blivit betydligt miljövänligare och kommer väl att fortsätta på den linjen..

Inga kommentarer: