lördag 10 december 2016

Julmat.

Julmat skriver Wikipedia är den mat som serveras över hela julhelgen, där varje dag kan ha sin lokala eller regionala tradition. Maten varierar mycket mellan olika länder, i Polen och delar av Tyskland äter man karp, i USA äts kalkon och i Sverige äts julskinka och lutfisk..
Sedan i Sverige kan det även naturligtvis variera rejält från individ eller från familj till andra.. Tror nog att julskinka finns på de flesta bord där man äter kött och för min del finns ALLTID sillsallad(ej rödbetssallad) och Janzon även om den rätten inte är så speciell för julen.. Tar mig gärna några öl och några snapsar Skåne.. Ren, kryddig smak med inslag av kummin, anis och fänkål. Serveras kyld som snaps skriver Systembolaget.. Så smakar den jäkligt gott till Janzon och/eller skinka, sillsallad med för den delen..
Sedan kan det variera beroende på om barnen kommer hit eller om jag skall fira hos/med dem.. Kan gärna fixa lite ägghalvor med räkor, grädde, kaviar. Blir också tarteletter med någon svampstuvning.. Köttbullar och prinskorv kan finnas men det känns inte som viktigt.. Lutfisk, som ensam i hushållet finns det inte och således inte heller dopp i grytan..
Något som jag faktiskt saknar var min kära mors Ris a la Malta, om det var apelsiner i.. Detta fick mor fixa till nästan i hemlighet då vi pojkar(tre stycken) var vansinnigt förtjusta i.. Då fanns det även svagdricka på kagge vilket också var populärt..
Nu köps mycket färdigt eller halvfabrikat vilket kan vara bra för många stressade, men har man tid så köper man och fixar själv.. Julskinka och Janzon lagar jag varje år själv.. Då kan jag inte tänka på färdiggriljerad skinka eller Janzon bara att värma upp..
Var och en fixar sin jul efter vad han/hon vill och har resurser till, tyvärr är julen en svår högtid för en del och jag känner för dem.. Men det hjälper inte mycket, hoppas man har förberett sig på något sätt..
Kan utan att ljuga påstå att så här ser då definitivt inte julbordet ut hemma hos mig.. Vissa saker finns men inte så dignande..

Inga kommentarer:

Mat för bantning!

 Skulle definitivt behöva gå ner runt 20 kg men att ta sig i kragen och göra det är nästan omöjligt.. Men råd finns det i massor därute: &qu...