måndag 7 november 2016

Lokal media.

Var åttonde kommun eller 35 kommuner saknar både lokalredaktion för någon av de traditionella medierna och lokal gratistidning eller nyhetssida..
Som alla vet så tillhör inte Lidköping till dem.. Det är naturligtvis bättre bevakning från en lokalredaktion än från riksmedia angående den egna orten. Tar man vår tidning NLT så har jag börjat fått funderingar om det är värt priset man får betala som prenumerant.. Man vill ju naturligtvis nå ut till flera läsare i NLT men för mig personligen så vad återstår?
Sporten är för mig sådär intressant och visar en hel del från andra orter.. Mycket går åt att täcka andra orters nyheter. TV-tablåerna är helt ointressanta.. Reklam är viktig för tidningen, men det kan jag vara utan, får i brevlådan.. Kanske man kunde ge ut en nedbantad tidning för enbart Lidköping?
Men detta är mina tankar och kommer att bli mitt beslut huruvida jag kommer att fortsätta vara prenumerant, det är ju dock inte en oansenlig summa pengar heller per år...

Sedan har jag undrat utan att veta något om det, hur man hanterar Lidköpings kommun som troligtvis är deras största annonsör.. Om man blundar lite för mycket om händelser inom kommunen och dess politiker/tjänstemän.. Om man blir lite av "husbondens röst".. T.ex besked om taxehöjningar följs "alltid" av hur billiga Lidköpings kommun är i förhållande till andra kommuner.. Tydligen ett allmänintresse..

SVT:s regionala "Västnytt" kan man därifrån gällande inslag från Lidköping räkna på ena handens fingrar per år.. Det är inte heller en lokal nyhetsförmedlare om man undantar Göteborg då.

Inga kommentarer:

Body shop

 med butik i Lidköping läggs ner.. Skönhetskedjan lägger ned verksamheten i Sverige.. En gång i tiden var man populärast i Sverige det var å...