måndag 28 november 2016

Bättre innan?

Sedan Lidköping förde en tynande tillvaro i slutet av 1800-talet har det ändå hänt en del, men frågan är till det bättre eller? Nog har väl mycket hänt som blivit betydligt bättre, klart det är vad man lägger i begreppet bättre.. Här följer några personliga tankar..

Ni kommer väl ihåg den tiden när staten tyckte vi skulle ha statlig service i form av en Försäkringskassa värd namnet, vilket sedan staten fråntog oss kapitalt. Nu har detta hus blivit bibbla och som hus sett är det betydligt snyggare och har en bra funktion.. Personligen röstade jag för Sockerbruket, men med facit på hand så hade jag fel..

En gång i tiden fanns här vid Rörstrands entré en gång med tak över som här nedan.. Som man enligt min åsikt aldrig skulle ha rivit.. Det gav en betydligt mer hemtrevlig miljö än nu med dessa betongbalkar som "tak" utsatta för väder och vind.. Något snille ville ha en synlig(?)linje, torget, Hamnstaden!!!


Inte många lär väl sakna cisternerna som stod intill småbåtshamnen annat än då möjligtvis nostalgiskt.. Vad som kommer istället är väl ännu inte beslutat, har talats om parkeringsplatser.. Om det är bättre än cisterner låter jag vara osagt..

I Drömstan fanns det innan stor yta ungefär mitt på, där står nu två högre hus trygghetsboende om jag minns rätt.. Här är väl upp till var och en att tycka bra eller dåligt, finns säkert alternativ för flera tyckande.. Men bostäder är ju nödvändigt.. Och nu får vi fler av denna sort på Lidåker..

Här är ett hus som det stötts och blötts en del om blivande tågverkstad(?) Sägs att den är ankommande om det blir på utsatt tid vet i tusan.. Än kan det hända en del, staten är ju en part och de har aldrig haft så mycket till övers för Lidköping..

Vårt älskade centrum Nya stadens torg har genomgått förändring, har ett svagt minne av gatan rakt igenom och det jag definitivt kommer ihåg är när Rådhuset brann.. Men nog har vårt torg fått en ordentlig ansiktslyftning? Bara de klåfingriga ger tusan i träden som omger torget..

En syn vi kommer få dras med i alla fall ett decennium till är denna nedan.. Där råder ännu lappa o laga taktiken även om man från politiskt håll tar upp det ibland.. Lär även denna gång få stryka på foten för andra investeringar eller så blir det ett ynkligt litet projekt beroende på vad man anser sig ha råd med..
Arkivbilder.

Ett mycket litet urklipp med det jag hade bilder på, det finns så mycket att minnas, det märker jag inte minst när vi äldre män och kvinnor minns vår barndoms stad. Går man sedan till bibblan och tar fram ännu äldre skrifter och bilder från vår stad så får man sig mycket mer till livs..
Oj jag glömde att välkomna det senaste tillskottet till Nya stadens torg, det nya "hemlighuset", troligen efterlängtat av nödiga människor.. Så välkommen kära vän, ca femtusen har visst besökt det till dags dato..

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...