tisdag 4 oktober 2016

Kanelbullens dag.

Idag är det kanelbullens dag vad jag förstått. Men för min egen del är det ofta kanelbullens dag..
Den 4 oktober firas kanelbullens dag. Ingen sägs det har lyckats nå lika stor popularitet som kanelbullens fanbärare. - Kanelbullens dag är ett lysande undantag. Där har man lyckats koppla det till en föreställning om det traditionella och mat, säger en etnolog vid Nordiska museet..
Den lilla bullens framgång tror han är kopplad till att Sverige nu är inne i en process där vi söker efter en ny nationell identitet. Och i det sökandet blickar vi gärna bakåt i tiden till en romantiserad bild av det förflutna och bondesamhället..
För min del är det för att det smakar gott. Är jag ute och fikar blir det en kopp kaffe till, hemma tar jag gärna ett glas mjölk..
På tal om att fika ute var jag på ett ställe i Lidköping och fikade, hade jag vetat att man tog 25 kronor för en kopp kaffe(möjligt att påtår ingick) så hade jag gått någon annanstans. Det är av ren princip att inte betala 25 kronor för kaffet som kanske kostar en krona i framställning. Men nu vet jag vad det kostar där.

Inga kommentarer:

Sibylla får ny ägare.

 Från den 1 maj tar en 24-åring, som är bosatt i Skara, över Sibylla-restaurangen vid resecentrum i Lidköping.. Har varit där några gånger o...