lördag 15 oktober 2016

Kall och snörik vinter?

Vädret är ju väldigt populärt samtalsämne i detta land, sommar som vinter, nu har ett danskt väderinstitut försökt sig att spå vintern i Skandinavien..
Det danska väderinstitutet DMI har presenterat en långtidsprognos som förutspår vädret ända in i januari. Även Sverige finns med på kartan, som i breda drag konstaterar att det blir kall vinter med mycket snö, i hela Skandinavien. Om prognosen stämmer kan det blir den kallaste vintern på flera år, menar DMI. På svenska Foreca läggs inte lika stor fokus på långtidsprognoser..
– Det görs ju alltid prognoser för vintern väldigt lång tid i förväg, men det brukar ändra sig väldigt ofta. Det får tas med en nypa salt. När en ny prognos har gjorts kan allt se annorlunda ut, säger en meteorolog på Foreca..
Vi får väl se om den globala uppvärmningen gör halt denna vinter och ger oss rikligt med snö, jag kan undvara den.. Men många välkomnar nog snö inte minst de som skall åka skidor.. Ekonomiansvariga på kommunerna är nog inte lika roade då man säkert även detta år räknat med lite snö och mindre plogning..
Spåret i Råda och backen på Kinnekulle i vårt område är väl två ställen som säkert skulle välkomna snö och troligtvis många barn, men inte för kallt..
Men som sagt för min del kan jag vara utan hela denna årstid, tyvärr har jag inte pengar att köpa mig en bungalow långt söderut..

Inga kommentarer:

Sibylla får ny ägare.

 Från den 1 maj tar en 24-åring, som är bosatt i Skara, över Sibylla-restaurangen vid resecentrum i Lidköping.. Har varit där några gånger o...