fredag 30 september 2016

Onödigt vetande?

Det skrivs om att många blir törstiga precis innan sängdags. Ny forskning har tittat på möss och sett att hjärnan gör oss törstiga när den förväntar sig vätskebrist.. Gäller inte för mig i alla fall, tar mig aldrig något extra att dricka innan läggdax..
Man tror efter forskning på möss att det är hjärnans inre klocka som kände av att det strax var dags att sova en lång period. Eftersom möss i detta fall inte kan dricka i sömnen ser törstcentrumet i hjärnan till att törsten kommer i förväg.. Knepigt men har man forskat så gäller väl det tills ny forskning säger något annat.
Upptäckten forskarna gjort att hjärnan kan göra oss(eller möss?) törstiga även om vi druckit tillräckligt under dagen, för att det finns en förväntad uttorkning, är ännu ett steg i att förstå hur hjärnan reglerar vätskebalansen..
Blir vi inte hungriga då? Men å andra sidan är jag kronisk hungrig dag som kväll, därför har jag en bra mage och ligger runt 100 kg strecket..
Ser jag t.ex. något tillfälligt Bratwurst stånd på stan så är det stora problem med att bara passera utan att handla..
Arkivbild.

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...