måndag 12 september 2016

Miljarder över järnvägen!!

Men trodde någon att det skulle gynna våra trakter och Kinnekullebanan? Så är inte fallet, där stämmer "när det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked".. Här har den fattige en undermålig räls..
Nej pengarna satsas på höghastighetståg mellan t.ex. Stockholm o Göteborg. Där man samtidigt bygger en lågbro som sätter käppar i hjulen för en annan trafik, Vänersjöfarten.. Men det bekymrar inte rikspolitiker eller Göteborgspolitiker..
Gårdsjö - Lidköping – Håkantorp..
Flera sträckor har dåligt spår och hastigheten begränsas till 80km/tim..
Andra i Skaraborg är..
Laxå – Falköping..
Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned till 130 km/tim..
Falköping – Alingsås..
Sträckan har dåliga räler och hastigheten sätts ned..
Falköping – Sandhem..
Sträckan har dåliga räler och det finns risk för ny varaktig hastighetsnedsättning..
Grästorp – Håkantorp..
Bron över Nossan kommer få bärighetsproblem. Det finns risk för ny varaktig nedsättning av vikt och hastighet..

Och många andra i vårt avlånga land som går mellan mindre orter som inte har prioritet av Trafikverket..
Här finns hela listan på SVT.. Så länge den ligger ute..

År 2015 meddelade regeringen:
Att anslaget till drift och underhåll av järnvägen under andra halvåret 2015 ökar med 620 miljoner kronor. Därefter avsätts 1, 24 miljarder per år 2016-2018!! Och resultatet är det som redovisats här ovan.. Då undrar man vart går pengarna? Har man dyr representantnota på Trafikverket?
SJ kör nu tågen i Lidköping och det ryktas om att man satt in det senaste som ekonomin tillåter..

Inga kommentarer: