tisdag 23 augusti 2016

Bröstmjölk.

Varje år föds närmare 6 500 barn mer än tre veckor för tidigt. Många hamnar på en neonatalavdelning där bröstmjölken blir en viktig del för att barnen ska växa och må bra.. Jaha!!
Vi fick tvillingar som föddes lite för tidigt och vägde runt 2,4 kilo och till dem räckte inte mammans bröstmjölk utan det blev att ta till ersättning..
- Barnen får näringsdropp, men den bästa näringen finns i bröstmjölk. Men framför allt minskar bröstmjölk risken för nekrotiserande enterokolit, en livshotande tarmkomplikation som de här barnen kan drabbas av, säger en amningskonsult tillika barnläkare vid Karolinska universitetssjukhuset. Mjölkersättning är inget alternativ för de allra minsta barnen, eftersom den är för svårsmält kan vi läsa...
Tvillingarna som delvis är uppfödda på ersättning springer nu maraton och senast sprang de Ultravasan och har inte visat några symptom.. Dåligt tycker jag att skrämma dem som inte kan få fram bröstmjölk ordentligt..
Pojkarna tvillingarna är nu 37 år och har inte haft några problem under uppväxten, inte mer än vad andra uppfödda på bröstmjölk har kan jag tänka mig..
Så det finns inget generellt i denna fråga som man borde upplysa om tycker jag.. Risker är vi alla utsatta för..

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...