måndag 25 juli 2016

SJ och deras bokningssystem.

Nu skall jag skriva mot bättre vetande ännu mer än vanligt..
Idag följde jag mitt barnbarn till tåget och hon var mäkta irriterad på SJ:s system med att man måste boka innan resa.. Bara själva bokningen var en procedur utöver det vanliga.. Förr sade hon när Västtrafik körde så kunde man bara gå ombord och betala med t.ex. Visakort.. Men nu sade hon är det kört.. Och eftersom jag aldrig åker tåg får jag lita på henne..

Sedan ett antal år tillbaka är det viktigt att vara ute i god tid. Då slutade SJ att sälja biljetter på tågen. Den som går ombord utan en biljett får nu betala en straffavgift på 1.900 för snabbtåg och 1.200 för andra tåg. Anledningen är att SJ inte anser det lönsamt att sälja biljetter på tåget och vill att konduktörernas tid ska gå till att ge resenärerna annan service än att sälja biljetter.. Nu åker inte jag tåg men vad jag hört så är det inte mycket mer man får nu mot när det kunde köpas biljett på tåget. Vilken service skall konduktören göra extra? Komma med en kopp kaffe?..

Varför inte ha en kortterminal vid dörrarna som tog betalkort?

Visst tog det extra tid för konduktörerna när flera kom och ville betala, men det måste man väl kunnat införa ett system för, att ta kanske en hundralapp extra för betalning på tåg eller två hundra.. Infört en terminal med att bara föra in kortet och skriva koden. Som nu minst 1.200 kronor i straffavgift, är ju vettlöst.. Då finge de jävlarna slänga av mig.. Men staten har den inriktningen.. Stick inte upp
På SJ säger man att kunderna gillar systemet.. Visst de som kan vara ute i tid och förboka och inte får slänga sig iväg på dagen eller får reda på det dagen innan resa.. Då kan en resa dessutom bli billig..
Får vara hur det vill, jag lär ändå inte ta tåget.. Har gjort det men de gångerna är lätträknade. Och skall man planera långt i förväg och bli utsatt för byråkrati innan resa så lär jag aldrig mer ta tåget.. Men vare sig jag eller SJ lär förlora på det..

Inga kommentarer:

Körkort!

 Numera tycks lite mer udda ting fylla medias artiklar.. Är det inte att systembolaget säljer mer alkoholfritt varför de nu gör det så läser...