söndag 15 maj 2016

Bil som väcker minnen.

När man är ute och rör på sig träffas det på gamla minnen, denna gång i form av en bil..
Runt 1965 och ett antal år framåt ägde jag Volvo Amazon, en av dem nästan helt ny.. Det blev många repor runt torget, utanför Folkets park när de stängde och korvkiosken vid gamla vattentornet.. Utanför huset nu med Nordea då var det väl Skaraborgsbanken parkerade vi och satt och kollade in brudar, som ibland tog oss till nåder och kom in i bilen..
Volvo Amazon såg dagens ljus runt 1956 och gick ur produktion ca 1970.. Några år innan det kom Volvo 140..
Amazon hette den bara i de nordiska länderna då namnet var upptaget i Tyskland där en moped hade det namnet.. Där hette den Volvo 121/122S/123GT.. När den kom ut 1956 kostade den strax över tolvtusen kronor..
Vet inte vad man får för en bra underhållen Amazon nu, men nog är det mer än tolvtusen.. Och först stavades den Amason efter betydelsen Amasoner.. Nu hittade jag en stående utanför HM.. Man ser dem ibland, men numera mer sällan..

Inga kommentarer:

Portal påkörd.

 Det var tur att jag inte var ute och åkte med min permobil när portalen rasade hade den ramlat över mig då så  skulle det gått mycket illa....