lördag 9 april 2016

Springpojke

Har nog en del av oss börjat sin karriär med.. Jag har gjort det i alla fall hos bröderna Cedgård på konditori Cecil som då var granne med systembolaget, på Järnvägsgatan.. Där fick jag jobb efter skolan 1959 och min största skräck var att åka över järnvägsbron till Lidén o Malmberg som sålde varor som t.ex. säckar med mjöl o socker, de var på 50 kg styck.. Skräcken var när de skulle ha en säck av varje alltså hundra kilo..
Inte sällan fick förbipasserande hjälpa mig uppför den lilla backen till bron då jag inte orkade dra up den.. Den trehjuliga "springpojke-cykeln" stegrade sig i bakändan och det tog stopp..
En dag höll allt på att ta slut då jag fick se branden på torget, Rådhusbranden(1960), vilken tog min uppmärksamhet så mycket att jag missade jobbet med minst en timma tror jag.. Det var inga glada miner som mötte mig och en brand i Rådhuset var ingen ursäkt... Men det ordnade sig..
Flera vintrar var ordentlig kalla på 1960-talet om jag minns rätt och det var ingen dans på rosor precis, hade nära till att hämta grädde då mejeriet låg vid sidan rakt över gatan, då kom grädden i vad man kallade mjölkkrukor. Längst fick jag cykla till konditori Intim på Skaragatan.

Den högsta heta önskan var då en flakmoppe som jag såg vissa springpojkar hade och jag var grön av avundsjuka. Lönen var 28 kr i veckan efter skatt.. Om jag minns rätt där också..
Där stannade jag ett tag tills jag hade tagit körkort 1963 och sedan var det dags för det militära för att sedan ta hyra på ms/Gripsholm Svenska Amerikalinjen och Boströms rederi.. För att vid hemkomsten börja på Söderströms konditori och ta gesällprovet där som konditor.
Tyvärr blev jag inte det trogen utan man lockade från bygg, vilket jag började med runt 1976 och där blev det sedan dess.. Med de sista femton åren i Norge.. Lite av min historia som naturligtvis innehåller mycket mer, men det skulle bli så långt att ingen läste det.. Hela tiden har jag älskat min hemstad, därför är jag känslig för händelser här
En typisk flak-cykel från den tiden, en sådan som jag hade i alla fall.. De var någorlunda att cykla med på slät mark om de var i ordning.. Men uppför och i snöslask var det jobbigt.

Inga kommentarer:

Pressat boende.

 Jag läste om eländet hyresgäster fått på grund av oseriös byggfirma när de fått leva länge på en ofärdig arbetsplats med inplastad byggstäl...